Wednesday, December 15, 2010

Pengalaman pertama

Assalamualaikum,

Yeah.. bersua lagi kita di entry yg baru. Masa ni tengah ada mood rajinla sket aku meng"update" blog. Kalau datang angin malas kang... paham2 jelah ye..hehe..

Anyway, kali ni nak cerita sket pengalaman pertama menjaga baby/anak sendiri. Agak kekok lah jugak.. Basically baby Zahrah ni takdelah kuat sangat meragam. Boleh dikategorikan sbg ok lah jgk. Biasala.. budak kecik dengan perangai budak kecik la.. Kang tetiba dia berperangai mcm student PhD aku pulak yg terkejut..hihi..

Masa dia mula2 keluar dari rahim aku ni dia banyak tido je.. Orang gerak banyak kali nak bg minum susu pun dia tak nak bangun. Itu cerita di sebelah siang nya. Masa tu still lg kat wad. Tapi, sebelah malam nya, mak aih... dia tak nak tido la plak. Asyik nak kena pegang je. Kalau aku letak je dia kat tempat tido baby tu, for sure dia nangis. Aku dahla takde pengalaman kan, dengan badan still sakit2 lagi.. pastu nak kena kendong dia lagi sepanjang malam memangla buat aku stress. Tapi aku cubala bawak bersabar walaupun kadang2 aku rasa mcm nak join dia nangis jugak.huhu.. Masa tu memang tak sabar dah nak balik rumah. At least, kat rumah adala orang blh tolong aku. Kat hospital kerajaan ni, nurse2 tak tolong jaga baby. Semuanya ibu kena buat sendiri.

Masa malam pertama kat rumah, dia buat hal jgk. Tak nak tido. Pukul 6 pagi baru tido. Pening kepala kami suami isteri. Maybe sbb siang dia banyak tido kot. So, esoknya bila dia tido siang, kitorang kacau2 la dia. Jangan bagi banyak sgt tido dengan harapan malam nanti dia akan mengantuk dan tido awal. Alhamdulillah, malamnya dia tido dalam pukul 12am. Ada jugak bangun lepas 2/3 jam tido sbb nak minum susu n tukar lampin. Kira ok lah tu. Sampai sekarang ni, rutin tido baby Zahrah tak tetap sangat. Dua hari sebelum ni, pukul 4am baru tido. Malam td kul 1.30am. Tapi selalunya dalam kul 12am la. Kadang2 je dia tak mau tido awal. Nak suruh orang layan dia, angkat2 dia.. Ayahnya la yang rajin melayan. Nyanyi lagu nasyid or zikir2 sambil pegang dia. Aku risau jugak nnti bila dah berpantang kat KL sapa plak la yg nak melayan si Zahrah tu nanti.

Pengalaman jaga baby tengah2 malam ni kelakar jgk. En suami la yg selalu mengigau. Mengantuk sangat kot. Hihi.. Ada satu malam tu, aku baru lepas susukan Zahrah. Lepas tu dia pun lalok n tertido. Lega la jgk aku sbb sebelum tu dia asyik merengek tak mau tido. Aku pun boleh la tido jgk.. En suami masa tu dah lena dah. Tiba2, ms aku baru nak terlelap, terdengar la suara En suami dok kejut2kan Zahrah. Aku pun bangun la tanya kenapa. Baby nangis ke? Then, en suami cakap. "Eh, bukan sayang ke yang suruh kejutkan dia nak bagi minum susu?" Aku cakap, "Bila masa pulak sayang suruh kejutkan. Orang baru je susukan dia." En suami terkulat2 je bila aku cakap mcm tu. Aku nak marah pun ada. Nak gelak pun ada.. Hahaha..Orang susah payah nak bg baby tido, dia pegi kejutkan plak. Nasib baik masa tu si Zahrah mmg dah mengantuk sgt kot dia tak layan pun orang dok kejutkan dia. Fuhhh.. nasib baik.. Ada lagi En suami mengigau. Tapi aku dah tak ingat dah dialognya. Agak mengarut jugakla.. hehe..

Hmm.. apa lg nak cerita ye.. Ha.. Zahrah kena jaundice lepas hari ke-3 dia lahir. Kami kena selalu g klinik untuk check paras bilirubin nya. Alhamdulillah tak sampai kena masuk wad. Ni nak bgtau ni. Klau nak check jaundice baby, seboleh2nya jangan buat kat hospital kerajaan. Sebab diorang akan amik darah kat tangan baby dengan banyak nya ye.. Klau kat klinik kerajaan diorang just amik darah sket je kat kaki. Aku pun pelik kenapala kat hospital takde kit mcm kat klinik tu. Kesian baby nangis sampai meleleh2 air mata. Aku tak pernah tengok Zahrah nangis se dahsyat masa darah dia kena amik kat hospital tu. Lepas daripada tu, kitorang tobat taknak check jaundice Zahrah kat government hospital lg. Kalau weekend n klinik kerajaan tutup, kami suami isteri sanggup pergi hospital swasta. Takpelah bayar lebih sket daripada tengok baby menangis kesakitan macam tu. Tak sampai hati tau.

Oklah. Malas dah nak tulis. Jumpa lagi di lain entry. Bye! :)

Keciknya kaki dan tangan dia..hehe..

No comments:

Post a Comment